När ett företag ska rekrytera handlar det om att hitta rätt person för rätt jobb.
Det är en stor kostnad att rekrytera och därför ännu viktigare att finna den person man söker.
Hur förbereder du som företagare inför en rekrytering ?
Bästa frågorna vid en anställningsintervju.
7 viktiga steg att tänka på.
1. Sätt upp en tidsplan – Max 6 veckor
2. Var kritisk och lita inte på magkänslan helt.
3. Behandla sökande som din kund, Alltså ska du också sälja in företaget.
4. Ha ett enkelt sätt att söka till din tjänst – gärna från mobilen.
5. Ta in referenser, men ta den lite med en nypa salt.
6. Försök att Zooma ut, se inte endast detaljer som stavfel.
7. En examen är viktig i vissa tjänster men se helheten kanske finns det yrkeserfarenhet att väga upp tillsammans med vissa kurser.
Personlighet och vilja är det som ska väga tyngst.
För företaget är det viktigt att kunna forma personen efter Employer branding.
Företagets värderingar.
Tips på Intervjufrågor för chefsjobb.
för dig som sökt ett chefsjobb och vill förbereda dig.
1. Berätta kort om dig själv.
2. Vad har du för karriärsmål ?
3. Vad fick dig till att söka det här jobbet ? Varför vill du jobba på detta företag ?
4. Vad vet du om oss sedan tidigare ?
5. Beskriv din största prestation i yrkeslivet.
6. hur skulle din senaste chef beskriva dig ?
7. Vad i dina arbetsuppgifter gillar du mest ? Vilka arbetsuppgifter tycker du mindre om ?
8. Hur samarbetare du med andra ?
9. Är du duktig på konflikthantering ? hur känner du inför en sådan hantering ?
10. Vilka styrkor respektive svagheter har du som ledare ?
11. Vilken lön förväntar du dig ? vilken lön har du idag ?
12. Vilka andra typer av jobb har du sökt ?
13. När skulle du kunna börja här ?
14. Vilka frågor har du till oss ?
15. Slutligen – Varför ska vi anställa just dig ?